Forebyggelse af livsstilssygdomme: Sådan styrer du uden om livsstilssygdommene – eller dæmper dem, der allerede er der

Forebyggelse af livsstilssygdomme

Diabetes. Forhøjet kolesterol. Hjerte-kar-problemer. Slidgigt. Knogleskørhed.

Livsstilssygdomme er i sandhed blevet hver mands eje. Svimlende 60 procent af os dør af en livsstilssygdom. Og hvor mange lever så med én – eller flere – og ikke mindst med de smerter, skavanker og hakker i livskvaliteten, det fører med sig? Hvis du spørger mig, er forebyggelse af livsstilssygdomme så væsentligt, at alle burde undervises i det.

Tage kørekort til kroppen.

Overvægt får risikoen for at udvikle livsstilssygdomme til at stige gevaldigt. Det ved vi. Men et vægttab er omvendt ingen garanti for, at du undgår eller slipper af med livsstilssygdommene igen.

Så hvordan forebygger du livsstilssygdomme – og behandler dem, der allerede har sneget sig ind på dig?

Det vil jeg gerne dele min viden om og erfaring med. For der er så utroligt meget, du selv kan gøre – og faktisk gør det en forskel meget hurtigere, end de fleste tror.

I artiklen her bliver du klogere på:

  • hvad livsstilssygdomme er
  • hvorfor vi får livsstilssygdomme – og hvorfor nogle er mere udsat end andre
  • hvordan du forebygger livsstilssygdomme
  • hvad du kan gøre, når du har fået en livsstilssygdom
  • hvorfor et vægttab ikke nødvendigvis hjælper dig af med livsstilssygdommene
  • hvilken rolle kosten spiller i kampen mod livsstilssygdomme.

Er du klar til at tage første skridt mod at komme livsstilssygdommene i forkøbet eller gøre en indsats mod dem, du allerede har?

Så lad mig vise dig, hvad du kan skrue på.

Hvad er livsstilssygdomme?

Livsstilssygdomme er en gruppe lidelser, som er direkte relateret til den måde, du lever dit liv på. Det drejer sig især om fem faktorer: motion, rygning, alkohol, stress og kost.

Livsstilssygdomme kaldes også ikke-smitsomme sygdomme, og nogle af de mest udbredte er:

  • type 2-diabetes
  • hjerte-kar-sygdomme (blodprop, hjerneblødning, forhøjet blodtryk)
  • forhøjet kolesterol
  • nogle typer af kræft
  • slidgigt
  • KOL
  • knogleskørhed
  • psoriasis
  • Alzheimers
  • depression.

Derudover kan din livsstil forårsage bl.a. inflammation, overvægt, mave-tarm-problemer, træthed, hud- og hårproblemer, søvnvanskeligheder og nedsat energi og glæde.

Det er derfor ikke bare din levealder, men også din fysiske formåen, mentale trivsel og generelle livskvalitet, der er i fare, når livsstilssygdommene trænger sig på.

Hvilke årsager er der til livsstilssygdomme?

Som jeg nævnte lige før, er der flere forskellige årsager til livsstilssygdomme. Det afgøres af et ultrakomplekst samspil mellem den krop, du er født med, og den måde, du lever dit liv på, altså dine gener og din levevis.

Derfor er det også helt individuelt og ikke altid logisk, hvem der får en livsstilssygdom – og hvornår. Nogle debuterer tidligt, mens livsstilssygdomme først viser sig sent i livet hos andre. Du kender garanteret historien om rygeren, der blev 90 år, og atleten, der døde af et hjertestop som 45-årig. Nogle kroppe er bare mere følsomme over for det, de bliver udsat for, mens andre er mere tilgivende.

Dine gener er, som de er. Men hvis du ikke vil basere dit helbred på held, er der alligevel meget, du selv kan gøre for at minimere sandsynligheden for at udvikle livsstilssygdomme. Det handler som sagt om at undgå rygning, for meget alkohol og stress, dyrke motion – og at give din krop en god og korrekt sammensat kost i høj kvalitet.

Effekten af kosten er helt enormt undervurderet, hvis du spørger mig. Her kan du virkelig gøre en kæmpe forskel, og du mærker allerede virkningen efter nogle få dage på den rigtige kost. Og omvendt: hvis cellerne ikke får det brændstof, de skal have, fungerer din krop simpelthen ikke på den lange bane. 
Kosten er derfor et simpelt og effektivt sted at sætte ind til både behandling og forebyggelse af livsstilssygdomme – og lad mig fortælle dig hvorfor.

Kost og livsstilssygdomme: Den undervurderede med- og modspiller

Vægttab er noget af det, der går igen i anbefalingerne, når du ønsker at forebygge livsstilssygdomme eller tage hånd om dem, du allerede har. Er du meget overvægtig, vil lægen måske endda tilbyde dig en fedmeoperation eller medicin mod overvægt. Det kan også være, du får vejledning til, hvordan du taber dig gennem kost og motion.

Det er alt sammen fint, og jeg siger bestemt heller ikke, at medicinen og fedmeoperationen mangler deres berettigelse. Men jeg undrer mig over, at det er der, vi starter.

For ja – overvægt og livsstilssygdomme hænger meget ofte sammen. Men overvægten er i sig selv ikke altid årsagen til livsstilssygdomme, og for de fleste er det derfor heller ikke nok at tabe de overskydende kilo.

Derfor skal vi efter min opfattelse kigge et helt andet sted hen først. Nemlig på kosten.

Ved at sætte ind der, arbejder vi med selve fundamentet – roden til hele balladen. Og når du gør det, kommer du ikke kun de overskydende kilo til livs. Du får også fat i de ting, der så ofte følger med overvægt. Ud over livsstilssygdomme handler det f.eks. om smerter, energiniveau, humør, søvn, hud, hår, fordøjelse, selvværd – og jeg kunne blive ved.

Du går derfor glip af en masse betydningsfulde sideeffekter, når du taber dig med en fedmeoperation, medicin eller en kaloriefokuseret slankekur.

Hvordan tror du, din krop ville reagere, hvis du i stedet lavede en kostomlægning, som gav den de helt rigtige brændstoffer?

Og med de helt rigtige brændstoffer mener jeg det, jeg også kalder cellemad. Mad, som giver dine celler alt det, de skal bruge for at stortrives.

Cellemaden hjælper f.eks. med at:

  • skabe balance i din krops biokemi, altså de processer, der sker i kroppen under og efter et måltid
  • bidrage til det gode kolesterol (som bl.a. reducerer åreforkalkning) og mindske det dårlige
  • slukke for inflammationen i din krop – altså de indvendige ildebrande, der tænder op under livsstilssygdommene.

Når din krop kører på cellemad, vil du opleve, at den samarbejder med dig – og så går det stærkt. Både med at smide de kilo, der altid har virket håbløse, og med at lindre livsstilssygdommene. Deltagerne på mit forløb, Let & Livsglad, er ofte overraskede over, hvor hurtigt de mærker en forskel på parametre, de slet ikke troede, det var muligt at skrue på.

Og én af de historier vil jeg dele med dig nu. Nemlig Pernilles.

Fedmeoperation var ikke nok til at få bugt med livsstilssygdomme og overvægt

Pernille var udmattet. To små børn – den ene med hjerteproblemer og de uundgåelige praktikaliteter og bekymringer, der følger med det – havde sat hende bagerst i køen i mange år.

Først da børnene blev store, kom overskuddet til at tænke på sig selv. På det tidspunkt var overvægten så omfattende, at hun næsten ikke kunne slæbe sig selv rundt. Lægerne fortalte hende, at hun ville ende i kørestol, hvis hun ikke tabte sig meget.

Løsningen blev en gastric sleeve-operation, hvor mavesækken bliver formindsket. Og det virkede. Pernille tabte sig. Men snart tog hun også på igen, og det stod klart for hende, at hvis det altafgørende vægttab skulle lykkes, havde hun brug for et supplement.

I sin søgen stødte hun på en af mine videoer, som vækkede genklang. Hun tilmeldte sig mit forløb. Og skete der noget.

”I løbet af den første uge begyndte jeg at sove igennem – det har jeg ikke gjort i 25 år! Jeg har haft en overaktiv blære, så jeg har altid været oppe at tisse ca. 4 gange hver nat. Det er slut nu.”

Det samme er Pernilles kroniske smerter i leddene, mavesmerter og hedeturene, som kom sammen med overgangsalderen. Pernille har ingen vægt, så hun ved ikke, hvor meget hun har tabt sig, men omkring 12 kg og 13 cm om taljen.

Og det slutter ikke her.

”Jeg opdagede, at jeg havde glemt kærligheden til mig selv. Den har jeg fundet nu, og den gør hele forskellen. Min krop og jeg har brug for at slutte fred. Jeg har simpelthen fået et helt nyt liv!”

Kan man andet end at blive glad af den historie?

Vil du også forebygge livsstilssygdomme via årsagen

Pernilles historie er fantastisk, men langtfra enestående (du kan se flere af mine deltageres forvandlinger her). Det handler hverken om magi eller held, men om konkret viden om, hvordan din krop fungerer, og bevidste valg om, hvad du stopper i munden.

Det er paradoksalt, at vi tager kørekort for at lære at køre bil – i bund og grund en rimelig simpel konstruktion sammenlignet med menneskekroppen, og der er basale færdselsregler at køre efter. Kroppen derimod er kompliceret og unik. Den forandrer sig gennem livet. Og den kan ikke bare skrottes, når vi bliver trætte af at reparere på den eller trænger til et ekstra gear.

Trods dét behandler mange af os den, som om vi kunne.

Det er komplekst. Der er ikke en formel, der fungerer for alle. Men der er nogle grundprincipper, og med dem inde under huden kan du lære at forstå din krop bedre og mærke, hvordan den reagerer på det, du giver den. Både det gode og det dårlige.

Derfor er vi simpelthen nødt til at interessere os for, hvad vi stopper i vores mund. Når du gør det, så vil du opleve, at din krop er gavmild med belønningen. Ud over vægttabet er nogle af de udsagn, der går igen hos deltagerne på mit forløb:

  • kroniske smerter, der minimeres eller helt forsvinder
  • færre gener fra overgangsalderen
  • bedre og ubrudt søvn
  • lettere ved at bevæge sig rundt
  • en flottere hud
  • normaliserede tal i blodprøver
  • medicin, som kan lægges på hylden
  • energi og overskud til at tage sig af sig selv
  • en brusende glæde ved livet og uvant selvkærlighed.

Det handler nemlig ikke kun om at tabe en masse kilo med den mindst mulige indsats på kortest mulig tid, for så går du glip af alt for meget.

Derfor har jeg lavet et forløb til alle dem, der gerne vil adressere årsagen frem for at symptombehandle. Som ikke (længere) tror på et quickfix. Og som ikke bare vil tabe sig, men også ønsker at få hånd om alt det andet, der tynger dem – og længes efter at føle sig fantastiske i livet.

Lyder det som dig, så kig endelig forbi mit univers på LuunaSommer.dk. Her kan du læse flere artikler, finde min podcast Vægtig viden og se mere om det forløb, der forandrede livet for Pernille – og over 4.000 andre. 

Luuna sommer universet